Bolest zad nevzniká jen tak! | 29 listopadu 2018

Myslíte si, že vás bolí záda, protože jste se moc prudce pohli, nebo třeba proto, že jste ráno neopatrně vstali z postele? Tak pozor, nešikovný a rychlý pohyb sice může být jednou z příčin, rozhodně ale není tou jedinou. Naše záda jsou komplexní mechanismus, a tak i problémy, které se k nim váží, bývají dost složité.

Nic se neděje „jen tak“

Samotná bolest zad totiž nevzniká pouze v důsledku jediného prudkého pohybu nebo třeba rychlého prochladnutí. Je důsledkem toho, jak dlouhodobě zanedbáváme pořádnou péči o záda. A pozor, nejde o nic složitého, klidně postačí, když budeme špatně stát, špatně sedět, nezdravě se stravovat nebo když budeme spát na proležených matracích.

Vlivem nerovnovážné zátěže a nedostatečného pravidelného pohybu totiž svaly, které by měly normálně plnit opěrnou funkci zad, ochabují, následkem čehož dochází k nerovnováze, která se projeví nesprávným postavením jednotlivých částí pohybového aparátu vůči sobě. No a pak už stačí skutečně málo – prochladnutí, nesprávný pohyb nebo třeba stres, na který naše svaly reflexně zareagují stažením a křečí, jež způsobí, že se těla obratlů vydají směrem k sobě. Vzniklý tlak je pak přenášen na meziobratlovou ploténku, což může vést k jejímu poškození.

tlak na meziobratlovou ploténku

Pozor na stres

Stres je totiž dalším faktorem, který může negativně ovlivnit naše záda. Podle psychosomatiky (druh medicíny, jež zkoumá vazby a vzájemné ovlivňování mezi rozpoložením duše – psyché – a stavem těla – soma) totiž často mohou za bolesti zad také stres a vysoké nároky, které na nás klade okolí nebo my sami. Zvažte, zda není čas oprostit se od věcí, které vás, a tím pádem i vaši páteř neúměrně zatěžují. Pokud nemáte na vybranou a nemůžete odstranit samu příčinu stresu, zkuste alespoň pravidelnou meditaci. Není třeba hned zvládat umění tibetských mnichů, vaši mysl uklidní třeba jen pětiminutovka v tureckém sedu: narovnejte záda, zavřete oči, zhluboka dýchejte a snažte se z hlavy vytěsnit všechny starosti.

meditace

Zdravý životní styl je základ

Bez něho se záda zkrátka neobejdou. Vedle pravidelného spánku na kvalitním roštu, matraci a polštáři byste měli dbát i na pravidelný pohyb a jídelníček, který vašemu tělu dodá vše potřebné. Zapomínat byste neměli ani na dodržování pitného režimu, který je pro zdravá záda nezbytný. A jak na to? Pokud často zapomínáte pít, nastavte si upozornění na telefonu, které vám každé dvě hodiny připomene vypít alespoň malou skleničku vody. Nebo si vždy ráno na pracovní stůl postavte litrovou lahev vody a řekněte si, že nesmíte z práce odejít dřív, než bude celá vypitá.

A pokud prevence selže…

… pak musíte aktivně zakročit. A nezapomínejte, že pokud celkově nezměníte životní styl, problémy se budou stále vracet. Ve chvíli, kdy se s opakovanými bolestmi zad již potýkáte, je nutné, abyste se každý den soustředili na to, jestli to, co právě děláte, nemůže škodit vaší páteři. Například pokud máte tendenci se u stolu hrbit, zkuste si nainstalovat aplikaci Spine Hero (http://www.spinehero.com/), která váš posez pohlídá. Začněte s pravidelným pohybem a dopřávejte svému tělu pravidelnou a vysokou dávku kombinací vitaminů B1, Bčíslo6 a Bčíslo12, které mají podpůrný analgetický efekt a urychlují hojení poškozených nervových vláken. Přímo podpoří metabolismus „utlačovaného“ nervu a svalu ovlivněním několika enzymů. Upravují jejich výživu zlepšením zásobování krve, a tím například urychlují odstraňování zplodin látkové výměny. Kombinace vitaminů zlepšuje metabolismus a regeneraci periferních nervových vláken a díky svému protibolestivému účinku uvolňuje i reflexní křeč svalstva.

Regenerace poškozených nervových vláken je dlouhodobý proces, avšak dobře vyživované nervové buňky se lépe hojí, jsou silnější a jsou schopné déle odolávat poškození a vzniku bolesti. Pro dosažení potřebného efektu je nutné užívat tyto vitaminy ve vysokých dávkách – vitamin B1 a B6 v denní dávce 120–270 mg a vitamin B12 v dávce do 1 mg. Právě takto vysoké dávky pacientovi zabezpečí jen léky, které vitaminy skupiny B obsahují. Pouhé výživové doplňky tedy v žádném případě nestačí.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

pop-up

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.