Jak na zdravé velikonoční hody, aby si i záda přišla na své? | 17 dubna 2019

Jak to máte s jídlem během svátků? Jestli si rádi dopřáváte nejrůznější dobroty, s největší pravděpodobností pak také řešíte, jak zatočit s nechtěnými kily navíc. Sotva jsme se zbavili zásob naskládaných v našich tukových polštářcích ještě z Vánoc, přichází další dietní strašák – Velikonoce.

Hody, hody doprovody…

Právě o Velikonocích se často po několika měsících opět schází celá rodina, aby během čtyřdenního volna oslavila příchod jara. Pro věřící je tento svátek ještě významnější než Vánoce, slaví se totiž zmrtvýchvstání Ježíše Krista. A čím jiným tento zázrak oslavit, než poctivou hodovní tabulí?

Jde to i jinak

Asi nikdo z nás si neumí představit Velikonoce bez nádivky podle babiččina receptu, poctivého mazance a beránka – a zejména bez vajec na všechny možné způsoby. Užít si hodování jde bez starostí a ideálně i bez žlučníkového záchvatu a přebytečných kil. Jak tedy na to? Připravili jsme pro vás průvodce Velikonocemi den po dni, díky němuž si na každém jídle nejen skvěle pochutnáte, ale zároveň si uchráníte své cenné zdraví.

Škaredá středa

V tento den si věřící připomínají, jak Jidáš za úplatu zradil Ježíše. Připravují se jidáše, sladké pečivo ve tvaru smyčky, na níž se Jidáš oběsil. Tradičně se jí pomazané medem. Vy si letos zkuste toto pečivo připravit ve zdravější verzi: obyčejnou bílou mouku tentokrát vyměňte za celozrnnou špaldovou a cukr za med. Hotové jidáše pak pokapejte například čekankovým nebo datlovým sirupem. Bude jej stačit jen trochu – jidáše už budou příjemně sladké díky medu.

Zelený čtvrtek

Dle tradice by se v tento den měla podávat jídla připravená z jarní zeleně a luštěnin. A to si o zdravý recept přímo říká. Uvařte rodině například krém z medvědího česneku a hrášku, který ale nezahušťujte moukou, nýbrž zeleninou. Nejvhodnější je nechat povařit nakrájené brambory s kořenovou zeleninou (volte ale tu bílou, aby nezměnila barvu polévky), přidat k nim mražený nebo čerstvý hrášek, medvědí česnek a vše rozmixovat.

Hrachový krém s medvědím česnekem

Velký pátek

Tento den je v křesťanském kalendáři připomínkou utrpení (pašijí) a smrti Ježíše Krista na kříži. Je to poslední postní den, jíst by se tak měla jen ryba. Nachystejte si třeba filé bez kostí v páře, které stačí jen mírně posolit a pokapat citronem. Jako příloha postačí salátek z jarních listů zakápnutý panenským olivovým olejem – a na lehkou a zdravou večeři máte zaděláno.

Bílá sobota

Během ní si křesťanská církev připomíná den, kdy Ježíš ležel v hrobě. A konečně přichází na řadu milovaný mazanec. Klasickou mouku tentokrát nahraďte špaldovou a jemně mletými ovesnými vločkami v poměru 2:1. Místo obyčejného oleje nebo másla použijte olej kokosový a slaďte medem. Cukr se v minulosti stejně nepoužíval, sladilo se jen sladkou smetanou, v některých krajích se pak mazanec plnil tvarohem nebo se namáčel do vína, takže se od tradic ve skutečnosti ani moc neodkloníte.

Boží hod velikonoční

Tento den je největší slavností křesťanského církevního roku. Slaví se Kristovo zmrtvýchvstání, vítězství nad smrtí a vykoupení celého lidstva. V tento den se pečou buchty, beránek, připravuje se maso, většinou jehněčí, telecí nebo kůzlečí. Jak vyzrát na sladké pečivo, už víme, zkuste ale letos nachystat i maso tak, abyste po jeho konzumaci nepotřebovali další týden na trávení. Můžete začít masovým vývarem, ve kterém zkusíte vynechat oblíbené nudle nebo kapání a místo toho dáte víc prostoru zelenině. Maso volte to nejlibovější, co seženete, a pečte ve vlastní šťávě. Jako příloha pak skvěle poslouží svěží luštěniny či zeleninové saláty nabité vitaminy.

Velikonoční pondělí

V tento den potkáte zástupy koledníků putujících od domu k domu, aby si vykoledovali nějakou tu odměnu. Tuto i další tradice, které se k Velikonočnímu pondělí vážou, lze zařadit k přechodovým rituálům končící zimy a nastávajícího jara. Až se vrátíte domů a budete mít plnou lednici krásně nabarvených vajec, jistě se vám seběhnou sliny na vajíčkovou pomazánku. Zkuste letos vynechat majonézu a uvařená nakrájená vejce rozšlehat dohladka s tvarohem. Přidejte najemno nakrájenou cibuli, sůl, pepř a lžičku hořčice. A až ji budete servírovat na voňavém plátku chleba, posypejte ji například mladou řeřichou.

Vajíčková pomazánka na chlebu

A co z toho budou mít vaše záda?

Není žádnou novinkou, že nadbytečná kila výrazně zatěžují organismus. Důsledkem jsou pak nejen bolesti páteře, ale i kloubů a další zdravotní problémy. Ale abychom nebyli jednostranní, příliš nízká hmotnost zase způsobuje nedostatečnou tvorbu hormonů a špatný vývoj kostry. Ideální je tedy zlatá střední cesta, k níž vám často pomohou i drobné změny v jídelníčku. Tak si užijte krásné Velikonoce v pohodě, bez stresu, v přítomnosti svých blízkých a ve hlavně – ve zdraví.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.