Jedete autem na dovolenou? Tak čtěte! | 15 června 2019

Čeká vás dlouhá cesta na dovolenou a chystáte se jet autem? Pokud se už předem děsíte nekonečných hodin strávených za volantem s nudícími se potomky za zády, nezoufejte! S našimi tipy vám cesta uteče jako voda a bude bavit i vaše děti.

Usaďte se pohodlně

Pohodlí při řízení je důležité především proto, abyste při jízdě netrpěli a neničili si záda. Opěradlo nastavte do svislé polohy, protože jedině tak udržíte tzv. aktivní sed, kdy se nepřetěžuje krční ani bederní páteř. Soustřeďte se na to, aby vaše lokty svíraly tupý úhel a trup a stehna úhel pravý. Kolena byste nikdy, ani v případě plného sešlápnutí pedálu,  neměli mít napnutá. Opěrku hlavy si upravte do stejné výšky, jako máte temeno, abyste si hlavu mohli pohodlně opřít. A pokud vaše auto není vybaveno bederní opěrkou, pořiďte si na delší cesty menší polštářek (použít můžete i malý overball) a tím si bedra podepřete. Vyhnete se tak nepříjemné bolesti.

Únavě nedejte šanci

Tělesná i psychická únava se sice u každého z nás projevují jinak a dostavují se po různé době, odborníci nicméně doporučují udělat si přestávku za volantem po ujetí každých 180 kilometrů. Dlouhá cesta pro nás může být stresující – a tento stres může vyvolat ztuhlost šíjových svalů. Ohrožena tak může být i naše schopnost koncentrace, do jízdy proto zkuste zapojit i zbytek posádky. Pusťte si oblíbenou hudbu, zpívejte si, a to i společně s dětmi. Nebraňte se tomu, aby na vás spolujezdci mluvili. Ale pozor! Nikdy ne tak, aby to odpoutávalo vaši pozornost od řízení.

Cvičení za jízdy? Ano!

Během jízdy si příliš nezacvičíte, přesto zkuste udělat pár pohybů aspoň ve chvíli, kdy stojíte na semaforech nebo v zácpě. Můžete provést jednoduché kroužení hlavou, které uvolní ztuhlý krk, nebo hlavou pomalu otáčet z jedné strany na druhou. Přitom ji zlehka sklánějte, vpravo i vlevo, přičemž si hlavu lehce přitáhnete rukou. Uvolněte i ramena – zakružte jimi několikrát dopředu i dozadu.

Zádům ulevíte tak, že zkřížíte ruce za hlavou a pomalu budete hlavu sklánět ke kolenům. Počítejte do deseti a pomalu se narovnejte, opakujte 10x. Spolujezdci to mají s protažením během jízdy snazší, při zastávce by ale neměli zapomínat na protažení nohou – to platí i pro řidiče. Rozproudíte tak krevní oběh a končetiny vám nebudou otékat.

Protáhnout se můžete i během pauzy na odpočívadle. Páteř a šíji si velmi dobře uvolníte v předklonu s propnutými pažemi, kdy pažemi budete opisovat tvar pomyslné ležaté osmičky. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Cvičit můžete vsedě i vestoje. Při pohybu pak přenášejte váhu ze strany na stranu. Osmičku opisujte vždy třikrát jedním směrem a třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech.

Děti se nudit nebudou

Cestování s dětmi je náročné, a pokud nechcete během cesty slyšet každou chvilku větu “Už tam budem?”, je třeba se vybavit pořádným arzenálem, aby se děti v autě nenudily. Cestujete-li s menšími dětmi, pro které je vymýšlení zábavy obtížnější, jeďte raději přes noc. Děti jízdu v noci většinou prospí, a řidič se tak může soustředit jen na silnici před sebou.

Jinak se vybavte spoustou hraček. Ti nejmenší si nevydrží hrát pouze s jednou, využijte proto například kapsář, který umístíte na sedadlo před dětmi – a ony si samy budou moci vybírat hračky dle vlastní chuti. Nezapomeňte ani na oblíbené knížky, pastelky a omalovánky. U větších dětí vám prokáže službu například tablet, na němž si děti mohou zahrát oblíbené hry nebo pustit pohádku. Součástí jsou navíc sluchátka, takže budete mít na chvíli klid. Někomu se však při dlouhém koukání dolů za jízdy může dělat nevolno, proto je dobré dětem zábavu střídat. Variantou mohou být různé slovní nebo pozorovací hry a hádanky. Starším dětem můžete vytisknout mapu trasy, kudy jedete, a děti budou mít za úkol označovat místa, kterými jste projeli.

Pokud můžete, dělejte si často přestávky, aby děti měly možnost se trochu protáhnout a proběhnout. Na cestu jim zabalte také pořádnou svačinu, ideální je něco, co mohou uzobávat, například nakrájená zelenina, ovoce, křupky, nakrájené tousty nebo domácí mini sušenky. Tak šťastnou cestu!

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget