MUDr. Hynek Lachmann radí, jak se zbavit bolesti zad | 22 února 2020

Na naší FB stránce máte možnost se nás ptát na věci, které vás ve spojení s bolestí zad trápí. My vybíráme čtyři nejčastější dotazy, na které odpoví náš odborník, neurolog Hynek Lachmann.

proti bolesti zad s MUDr. Hynkem Lachmannem

Mám problém s krční páteří, často mě bolí tak, až se mi z toho točí hlava. Nejvíc mě trápí večer když si lehnu do postele. Existují nějaké cviky, které této bolesti uleví?

Bolesti krční páteře tohoto typu mívají často na svědomí degenerativní změny, které vedou ke zvětšování objemu kostní tkáně. Ta pak utlačuje nervové struktury a právě to bývá okamžikem, který pacienta přivede za lékařem – začíná to totiž bolet. Dále bývá na vině špatné postavení krčních obratlů, které je způsobeno atrofií hlubokých meziobratlových svalů. Jejich stabilizační funkci pak přebírají povrchové meziobratlové svaly, které však v klidu, vleže a zejména ve spánku ochabují (též odpočívají) a obratle se dostávají do nevýhodného postavení. To dráždí nervová zakončení v přilehlých vazech, pouzdrech meziobratlových kloubů a v ploténkách. Tím je vyvolána bolest a také je narušen tok informací z receptorů monitorujících postavení krční páteře a hlavy. Toto může vést až k pocitu závrati. Je nutné s pomocí fyzioterapeuta postupně aktivovat a vycvičit zpět hluboké stabilizační meziobratlové svaly, nespat na břiše a zvolit správně výšku polštáře.

Mimochodem zkuste si uvědomit, v jaké pozici právě čtete tento článek. Nemáte náhodou hlavu mírně povytaženou, jako byste se snažili přivonět ke květině? To je právě ten pohyb, který tak často bezděčně děláme a který může mít na svědomí právě to, že nás bolí, lidově řečeno, za krkem. Jedná se totiž o obrovské zatížení šíjových svalů, během kterého dochází i k omezení cirkulace krve. To vede k nedostatku kyslíku ve svalových vláknech a projevuje se bolestí, která nás nakonec donutí polohu hlavy změnit. Je tedy neustále nutné myslet na to, v jaké pozici se naše hlava nachází a hlídat si její správnou polohu.

Mám vyhřezlé ploténky, které se projevují bodavou bolestí v tříslech, kvůli které musím chodit o holi. Jakou formu terapie mám zvolit, abych se bolesti co nejdříve zbavila?

Bolest v tříslech není typickým projevem vyhřezlých plotének. Někdy se takto mohou projevovat drobné vnitřní praskliny meziobratlových plotének, ale vždy je třeba vyloučit i jiné příčiny, zejména postižení kyčelních kloubů, bolest z oblasti skloubení pánve a křížové kosti či přetížení svalových úponů přitahovačů stehna. Určitě je na místě vyšetření rehabilitačním lékařem či fyzioterapeutem, kteří vám na základě diagnostiky navrhnou kompenzační cvičení. To můžete podpořit i krátkodobou nárazovou léčbou léky s analgetickým a protizánětlivým efektem, který dále může zvýšit současné užívání vyšších dávek vitaminů B. Ty mají i regenerační efekt na postižená svalová a nervová vlákna. Záda zbytečně nenamáhejte, ale rozhodně to neznamená, že byste měli strávit celé dny v posteli. Nejpřirozenějším pohybem je v tuto chvíli chůze, pokud jí bolest umožní. 

Mám náročné povolání, celý den jsem v jednom kole a večer mě pak vždycky chytnou záda. Snažím se pravidelně cvičit a protahovat, ale moc to nepomáhá. Čím jiným ještě mohu bolesti zad předcházet?

Je třeba se zamyslet nad tím, jakým způsobem naše tělo snáší celodenní stres. Stres je totiž dalším faktorem, který může negativně ovlivnit naše záda. Zvyšuje se při něm napětí meziobratlových svalů a obratle jsou tlačeny více k sobě. To přetěžuje meziobratlové klouby i ploténky. Dále bývá páteř také v nevýhodném postavení (nahrbení a tah ramen dopředu). Nejpřirozenější léčbou je zavést si pravidelné přestávky, během kterých se uvolníte a protáhnete ztuhlé svaly. Dále si uvědomte, v jaké pozici sedíte když práci vykonáváte, a zdali ji nelze změnit. S fyzioterapeutem se poraďte, zda cviky provádíte správně.  

Jsem řidič z povolání, k pohybu se téměř nedostanu, a tak neustále přibírám na váze. Začínají to odnášet i má záda, se kterými mám čím dál větší problémy. Bohužel zaměstnání změnit nemůžu, mohu pro svá záda i tak něco udělat?

V první řadě zkontrolujte, jakým způsobem máte nastavené sedadlo a volant. Vzdálenost mezi horní částí těla a volantem by neměla být menší než 30 centimetrů. Zároveň byste neměl mít napnuté lokty, paže by měly svírat tupý úhel. Opěradlo nastavte tak, aby trup a stehna svírala pravý úhel. V případě plného sešlápnutí pedálů by kolena nikdy neměla být napnutá. Zároveň byste se koleny neměl dotýkat palubní desky. Horní hranu opěrky hlavy nastavte tak, aby byla tak vysoko, jako je temeno vaší hlavy, případně mírně nad ním. Snažte si opěrku nastavit tak, aby byla co nejblíže u vás. Obě ruce mějte neustále na volantu, a to buď v pozici „za pět minut tři“, nebo „za deset minut dvě“. Nenaklánějte se ani na jednu stranu, snažte se sedět pokud možno neustále na středu sedadla s narovnanými zády. Pokud vaše auto nemá bederní opěrku, vybavte se na delší cesty aspoň menším polštářkem, kterým bedra podepřete.

Kdykoli to vaše práce umožní, udělejte si přestávku, projděte se kolem vozu a protáhněte svalstvo trupu a dolních končetin, a to i když se vám z vozu nechce. Kromě toho by si každý měl najít trochu času po práci (či před prací), který lze využít ke cvikům. Ty se ale nejlépe naučte provádět pod vedením fyzioterapeuta, abyste věděl, že je děláte správně. 

Samozřejmostí zůstává dbát na správnou životosprávu, tedy vyváženou a zdravou stravu, dostatečný přísun nealkoholických, neslazených a neperlivých tekutin a pravidelný pohyb. Pokud se vám nepodaří váhu pomocí těchto opatření ani po několika měsících snížit, bude vhodné navštívit nutričního terapeuta, který vám se shazováním kil pomůže.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget