MUDr. Hynek Lachmann radí, jak vyzrát na bolesti zad | 26 září 2019

Poslední tři týdny jste měli na naší FB stránce možnost pokládat otázky spojené s bolestí zad. Ze všech zaslaných dotazů jsme vybrali ty nejčastější. Odpovídá náš odborník, neurolog Hynek Lachmann.

proti bolesti zad s MUDr. Hynkem Lachmannem

Bolest zad mě nikdy příliš netrápila, výjimkou ale bývají práce na zahradě. Existují proti tomu nějaká preventivní opatření?

Práce na zahradě jsou častým zdrojem bolavých zad. Nad záhony a truhlíky totiž trávíme většinu času v předklonu, během kterého jsou zejména zádové vazy zvýšeně napínány, což vede k jejich nadměrnému protažení a tím snížení stability páteře. Organismus na to reaguje zvýšením svalového napětí, které bývá bolestivé, ale dokáže naši páteř zpevnit, dokud se délka vazů neupraví zpět. Dále jsou v předklonu více zatěžovány meziobratlové ploténky, což může vést k jejich poškození. Jiným zdrojem bolesti mohou být namožené svaly například z kopání či rytí.

Důležitá je proto zejména prevence těchto bolestí. Nebuďte dlouho v jedné poloze, pořiďte si na každou práci takové pomůcky, které vám pomohou mít záda co možná nejčastěji v narovnané poloze (vhodná je například malá stolička nebo klekátko, prodloužené zahradnické nůžky nebo štafle), mějte záda v teple a snažte se více zapojovat svaly nohou. Před prací i po práci se mírně protáhněte. Je také důležité zmínit, že práce na zahradě zároveň udržuje lidi v kondici, a proto od ní většinou nikoho neodrazuji.

Byl mi lékařem doporučen na bolest zad lék milgamma N cps*, ale vrtá mi hlavou, jestli je to vitamin, nebo jestli pomáhá i na bolest.

Pravda je obojí. Milgamma N cps* obsahuje vitaminy skupiny B, regeneruje poškozené nervy páteře a navíc má protibolestivý účinek.Na rozdíl od běžných vitaminů se nejedná se o doplněk stravy, nýbrž o lék. Doplňky stravy jsou potraviny určené k doplnění přirozené stravy spotřebitele na úroveň příznivě ovlivňující jeho zdravotní stav, obsah účinných látek ve výživových doplňcích je relativně nízký – důraz se klade na jejich bezpečnost. Nejsou tedy určeny k léčbě onemocnění. Naopak lék (léčivo) je látka nebo kombinace látek prezentovaná s tím, že má léčebné či preventivní vlastnosti v případě onemocnění lidí nebo zvířat. Obsah účinných látek v lécích je relativně vysoký – důraz se klade na zajištění jejich účinnosti a bezpečnosti. A právě lék milgamma N cps* obsahuje vysoké dávky a správný poměr vitaminů B1, B6 a B12. Tyto vitaminy při užívání ve vyšších dávkách kromě výživy a regenerace poškozených nervů zvyšují analgetický efekt léků proti bolesti. Na bolesti zad se podílí poškození nervových vláken, někdy i kořenů (tzv. radikulární syndrom), proto je tento lék na tyto obtíže často doporučován. Lék lze koupit v každé dobré lékárně, a to bez lékařského předpisu.

Co poradit těžce pracujícímu člověku, kterého z práce bolí záda, ale k lékaři to má daleko?

Pokud je převážnou pracovní náplní člověka těžká fyzická práce, je třeba o svá záda pravidelně pečovat. Je důležité zařadit do svého denního programu pravidelné kompenzační cvičení (stačí 15 minut) a eventuelně i nějakou odlišnou pohybovou aktivitu, která zatíží jiné svaly, než ty “pracovní”, tyto může naopak protáhnout. Samozřejmě za předpokladu, že vám na to zbývá energie. Ideální by bylo udělat si čas na návštěvu fyzioterapeuta, se kterým toto můžete nejlépe zkonzultovat. Svojí práci vykonávejte “ekonomicky”. Pokud pravidelně zvedáte těžká břemena, naučte se je zvedat s narovnanými zády a silou stehen, nikdy ne přes záda (více tipů najdete třeba v Škole zad). Pomoci vám může také správný výběr postele, matrace a polštáře, aby fáze regenerace byla co nejúčinější. Přispívá I dostatečná hydratace (dodržování pitného režimu), pestrá strava a vyvarovat se kouření, které má škodlivý vliv např. na meziobratlové ploténky. 

Lékař mi doporučil každé ráno cvičit nějakou sérii cviků pro zdravá záda. Nevím ale, jaké cvičení si vybrat, aby nezabralo hodinu a zároveň bylo efektivní. 

Pokud vám lékař doporučil pravidelné cvičení, bylo by ideální se jej naučit pod vedením fyzioterapeuta. Problém je totiž v tom, že člověk si sám do cvičení přenáší své pohybové zvyklosti, které jsou většinou nesprávné a jsou často právě příčinou bolestí zad. Další věcí je, že příčina bolestí zad není u všech lidí stejná, a proto neexistují univerzální cviky. To, co může jednomu pomoci, může jinému ublížit. Např. cvičení tzv. kobry (prohnutí v bedrech) může ulevit pacientovi s výhřezem ploténky, ale pacienta se zúženým páteřním kanálem či meziobratlovou nestabilitou zhorší. Ohledně času je pravidelné cvičení 15 minut každý den většinou dostatečné.

*Lék na vnitřní použití. Pečlivě si přečtěte příbalovou informaci. O použití léku se poraďte s lékařem nebo lékárníkem.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget