Na plavání nezanevřete ani v zimě | 26 října 2018

Plavání není jen letní sport, výborně našemu zdraví poslouží i v zimě. Pokud se rozhodnete začít chodit pravidelně plavat, zjistíte, že lepší relax, protažení a procvičení jste svému tělu dopřát nemohli. A co je nejlepší? Že vám pravidelné plavání pomůže i v boji proti bolestem zad. Jak? Čtěte dál.

Zpevníte si svalový korzet

Častým důvodem, proč nás bolí záda, je to, že jsme tak trochu zlenivěli, nedbáme na to, jestli stojíme či sedíme správně, a v důsledku toho nám začaly ochabovat svaly, které mají za úkol poskytovat správnou podporu páteři. Díky pravidelnému plavání si protáhnete a zpevníte tělo a vypěstujete pevný svalový korzet – a právě ten je osvědčenou cestou k úlevě od bolesti. Při pohybu ve vodě totiž efektivně zapojíte nejen ruce, ramena a nohy, ale také většinu svalových skupin svého těla, a to včetně těch zádových a břišních, jež jsou při bolestech zad často ochablé.

Žádné natřásání

Plavání je skvělou volbou také pro ty, jimž sportování na souši činí potíže. Tělo je totiž vodou nadnášeno, a tak se eliminují dopadu a otřesy, které mohou dělat nedobře kloubům i páteři. Právě proto bývá plavání často doporučováno jako součást regenerace po léčbě či operacích. Skutečně – díky tomu pak mohou s čistým svědomím plavat i senioři, malé děti, těhotné ženy, neurologičtí pacienti nebo třeba lidé s nadváhou.

Naučíte se dýchat

Že dýcháte celý život, a tím pádem se nic učit nemusíte? Opak je pravdou. Mnoho z nás totiž sice dýchá tak, že tělo funguje, ale zároveň trpí. I když se to zdá zvláštní, správné dýchání ovlivňuje i bolesti zad. I proto je mnoho druhů cvičení jako jóga nebo pilates založeno právě na práci s dechem. Častým zlozvykem je, že dýcháme lidově řečeno „do ramen“, ale vůbec nevyužíváme bránici, což narušuje rovnováhu systému svalů, kloubů a vazů a způsobuje napětí, nebo dokonce bolest. Díky plavání si můžeme zvýšit kapacitu plic a dýchat tzv. plně, přičemž využijeme nejen bránici, ale celý hrudní koš a prostor pod klíčovou kostí. Správný dech se pak hodí v celé řadě situací – nejen při sportu, ale třeba i při zpěvu. Nebo když potřebujeme rozdýchat nervozitu.

plavání

Relax pro tělo i duši

Každý, kdo chodí pravidelně plavat, potvrdí, že lepší relax snad není. Ve vodě totiž můžeme krásně uvolnit napjaté svaly (tedy pokud zrovna neplaveme v bazénu pro zapálené sportovce o teplotě 21 °C). Zkuste si po pár bazénech dát minutu pauzu, pouze si lehněte na znak a nechte se unášet – voda bude pracovat za vás, a vy si tak odpočinete a načerpáte sílu. Zároveň má pohyb ve vodě pozitivní vliv na psychiku, který rozhodně nesmíme opomenout. Pomáhá odbourávat stres a napětí a přináší duši klid. Někdo se při plavání soustředí pouze na pohyb svého těla a na nic jiného nemyslí, jiní si zas v hlavě v klidu projdou všechny myšlenky, na které jindy není dostatek času.

A na co nezapomenout?

Vedle všeho potřebného vybavení je vždy nutné myslet na to, abychom nepřecenili své možnosti. Důležité je se ze začátku poradit se zkušeným trenérem, který vás naučí plavat správně. A pokud vás trápí bolesti zad, zajděte se nejdříve poradit k fyzioterapeutovi, který by vám měl odborně poradit, na co se při plavání zaměřit a co raději vynechat. Využít můžete i různé pomůcky jako desky, piškoty či ploutve. Nevzdávejte se kvůli zdravotním obtížím a zkuste najít cestu, inspiraci si můžete vzít například z paralympijských plavců – spousta z nich se k plavání dostala právě až po úrazu.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

pop-up

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.