Opakovaná bolest zad je skutečným nepřítelem | 16 listopadu 2018

Zná to určitě mnoho z nás: bolí nás záda, ale nějak to přechodíme, vezmeme si léky proti bolesti a víc se nestaráme. Jenže pak stačí jen málo – stres, prochladnutí nebo třeba prudký pohyb, a bolest je zpět. Příčin, proč nás záda vlastně bolí, může být řada, od úrazu až po špatný životní styl. To všechno v kombinaci s tím, jak dlouhodobě péči o páteř zanedbáváme, má pak za následek degenerativní změny na páteři, které se jednoho dne projeví, a to klidně rovnou v podobě „seknutí“ nebo vysunuté ploténky.

Nečekejte zázraky přes noc

Ne nadarmo se říká, že Řím nepostavili přes noc. Stejně tak nečekejte, že stačí pár dní dodržovat zásady zdravé životosprávy a zdravého přístupu k páteři, a bude vše zase v pořádku. Toho, aby bolest odezněla a již se nevrátila, můžete dosáhnout jedině tím, že se budete dlouhodobě a do hloubky věnovat odstranění samotné příčiny bolesti zad.

Opakovaná bolest zad

Pokud vás trápí opakovaná bolest zad, která po nějaké době odezní a pak se opět přihlásí, měli byste zvážit návštěvu lékaře. Nebojte se, rozhodně nebudete působit jako hypochondři. S bolestí zad má během svého života zkušenost až 80 % lidí a ve skutečnosti je to hned po nachlazení druhý nejčastější důvod návštěvy lékaře. Je ale dobré pamatovat na to, že většina bolestí zad, až 80 % z nich, zmizí sama do jednoho až dvou měsíců. Návštěvu lékaře byste však nikdy neměli odkládat v případě, že je intenzita bolesti vysoká nebo bolest trvá dlouhou dobu.

bolest zad

Jednejte hned

Pokud už se vám stane, že vás překvapí náhlá bolest zad, nepropadejte panice a zkuste se s ní vypořádat. Tzv. suché teplo zaručí pomalé povolování strnulých a stažených svalů, a akutní blokáda tak postupně odezní. „Na bolavá záda můžete přiložit také nahřátý otrubový polštářek, elektrickou dečku nebo kožený pás,“ říká MUDr. Hynek Lachmann, neurolog z FN Motol. Pokud se rozhodnete požádat někoho blízkého o masáž v domnění, že vám pomůže, buďte opatrní. „U neškoleného laika bych určitě doporučoval pouze tlakovou stimulaci svalů bederní páteře, která nesmí příliš bolet, bolest tedy nesmí být vnímána jako nepříjemná. Mohlo by se snadno stát, že masér ‚laik‘ napáchá více škody než užitku,“ dodává MUDr. Hynek Lachmann. A pokud jste se již rozhodli s bolestí zad jít za lékařem, pak by vaše první kroky měly vést do ordinace praktického lékaře, který by měl váš případ konzultovat s rehabilitačním pracovníkem. Pokud je váš případ vážnější, většinou přichází na řadu neurolog a neurochirurg.

Regenerujte poškozené nervy dlouhodobě a pravidelně

Ve chvíli, kdy se rozhodnete příčinu bolesti zad aktivně léčit, je dobré léčbu podpořit i vybranými léky s regeneračním potenciálem. Ale pozor, nezapomínejte, že je důležité, abyste vždy rozlišovali mezi výživovými doplňky a léky, které obsahují léčivé dávky vitaminů. Pro dosažení potřebného efektu je nutné užívat léky – vitaminy skupiny B ve vysokých dávkách: vitamin B1 a B6 v denní dávce 120–270 mg a vitamin B12 v dávce do 1 mg. Navíc tu správnou účinnost – regeneraci  – budou mít léky s dostatečným obsahem vitaminů skupiny B jen tehdy, pokud je budete přijímat pravidelně a dlouhodobě (obvykle minimálně 4–6 týdnů).

Na závěr: 4 tipy, jak na akutní bolest zad

Pokud už byla škoda napáchána a bolest zad se přihlásila v plné síle, zkuste některý (nebo klidně všechny) z následujících tipů:

  1. Úlevová poloha – pokud vás znenadání rozbolela záda, pak si lehněte na záda a nohy položte na stoličku, pro větší pohodlí si můžete do mezery mezi zemí a krkem dát i malý polštářek, chvíli relaxujte
  2. Suché teplo – pro rychlou pomoc zahřejte páteřní svaly, a to například přiložením teplého bylinného či obilného polštářku, který si můžete nahřát například v mikrovlnné troubě, tím uvolníte stažené páteřní svaly, čímž se sníží tlak na meziobratlovou ploténku
  3. Proveďte automasáž – ta by měla pomoci, ale musíte dodržovat přesný postup, abyste si neublížili: posaďte se a ruce si dejte do pasu tak, aby palce směřovaly dopředu na břicho, ostatními prsty si pak podpírejte bedra a jemnými krouživými pohyby si je masírujte; poté si položte celé dlaně na bedra prsty dolů, jemnými krouživými pohyby prohmatejte celou oblast a snažte se najít místo, kde cítíte zatuhnutí, pnutí nebo bolest; pokračujte v masírování a postižená místa zkuste mírným hnětením rozmasírovat
  4. Foam roller – pokud nepomohla automasáž, sáhněte po foam rolleru (válec z pěny); lehněte si na záda, kolena pokrčte, ale chodidla nechte na zemi, ruce spojte za hlavou a lokty tlačte od těla, foam rollerem si podložte záda v místech, kde to bolí nebo táhne, a několikrát rolujte tělem přes válec tam a zpět

Tip na závěr: Nikdy si nepomáhejte od bolesti zad jinou bolestí. Ať se již rozhodnete pro uvolňovací cvičení, automasáž nebo něco jiného, vždy činnost provádějte v takové intenzitě, abyste cítili pouze jemný tlak, nikdy nechoďte přes bolest.

 

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

pop-up

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.