SM systém: rehabilitační metoda proti bolestem zad | 29 března 2018

SM systém neboli stabilizační a mobilizační systém je druh cvičení který se využívá v léčbě bolestí zad anebo u pacientů s vyhřezlou plotýnkou či skoliózou. Působí i jako prevence, a to nejen bolestí páteře, ale také kloubů. V čem spočívá s proč byste mu měli dát šanci i vy?

Cvičení s lanem jako prevence bolestí zad

Metodu SM systém, známou i pod názvem „SPS“ (Spirální stabilizace páteře), vymyslel MUDr. Richard Smíšek. Jde o cvičení se speciálním elastickým lanem, které vás naučí zapojovat svaly do takzvaných spirálních řetězců (viz níže), čímž snížíte tlak na meziobratlové ploténky a klouby a vyrovnáte páteř do střední linie. Důležité je cvičit pravidelně, protože jen dlouhodobé praktikování metody funguje preventivně proti bolestem. V Německu je tato metoda natolik běžná a uznávaná, že ji hradí zdravotní pojišťovny.

Princip SM systému

Tato metoda rehabilitačního cvičení má za úkol umožnit tělu a zejména svalovému aparátu fungovat, jak má – přirozeně. Soustředí se na tři svalová zřetězení, která začínají u ramen a vinou se spirálovitě okolo celého trupu až k palcům u nohou. Když tato zřetězení fungují správně, aktivují se při chůzi a vytvářejí prostor mezi obratli. Meziobratlové ploténky tak mají více místa a lépe regenerují. Realita je ovšem taková, že většina z nás má tato „správná“ zřetězení přerušená a aktivují se nám ta „špatná“, vertikální, která naopak obratle tlačí víc k sobě. A tento tlak způsobuje bolesti, v horším případě dokonce vyhřeznutí ploténky…

Cvičení i doma? Ano, ale…

Míst, kde můžete podle této metody cvičit s odborníkem, je po celé České republice spousta. Existují jedno- i vícedenní kurzy, kde vás s lanem naučí pracovat a vysvětlí základní principy. Jakkoliv doporučujeme pravidelné cvičení, a to i to domácí, u SM systému je, zejména pokud jste se s ním ještě nesetkali, potřeba trochu opatrnosti. Je důležité, abyste s lanem zacházeli správně a opravdu zapojovali svaly, které máte. Pokud vás limitují peníze a nemůžete si dovolit docházet pravidelně k odborníkovi, doporučujeme si zaplatit alespoň prvních pár lekcí, díky nimž pak budete schopni správně a efektivně cvičit i doma. Úplným začátečníkům určitě nedoporučujeme začínat bez odborného dozoru.

cvičení doma

Jak často cvičit

Každý jsme jiný, proto je potřeba k četnosti i délce cvičení přistupovat individuálně. Hlavní je ale pravidelnost – jakmile přestanete cvičit ve chvíli, kdy vás záda přestanou bolet, koledujete si o to, že se bolesti znova objeví. Základní sestava, která procvičí všechny důležité svaly a svalové spirály, čítá okolo 10–12 cviků, které zvládnete za zhruba 15 minut. Můžete samozřejmě metodě věnovat i déle, ale zkuste střízlivě odhadnout, kolik času si na ni každý den zvládnete vyhradit. Lepší 10 minut několikrát v týdnu než hodinu třikrát do měsíce.

Regeneraci nervů nepodceňujte

Pokud vás trápí bolesti zad, zaměřte se také na správnou výživu jejich nervů. Zádům a páteři prospěšné jsou zejména vitaminy skupiny B – trio vitaminů B1 , B6 a B12 a to ve vysokých léčivých dávkách, tedy ve formě léku. Tyto vitaminy přímo podpoří metabolismus „utlačovaného“, nervu a urychlují tak hojení poškozených nervových vláken. Navíc působí i proti bolestem. Dostatečně vyživené nervové buňky jsou silnější, odolnější vůči poškození a také lépe a rychleji regenerují.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.