Víte, jak vzniká bolest zad? | 25 září 2018

Opakovaná bolest zad nevzniká v důsledku jednoho prudkého pohybu, ale je výsledkem a odrazem toho, jak dlouhodobě zanedbáváme péči o základní stavební kámen našeho těla – páteř. A pozor, nejde o nic složitého, klidně postačí, když budeme špatně stát, špatně sedět, nezdravě se stravovat nebo když budeme spát na proležených matracích. Poznáváte se? Tak raději čtěte dál…

Jak to celé vlastně začíná?

Špatné návyky nejsou jednorázovou záležitostí, ale provázejí nás dlouhým obdobím našeho života. Tím otevíráme vrátka degenerativním změnám na páteři, které se dříve či později určitě negativně projeví. Pokud navíc tělu nedopřáváme pravidelný pohyb a veškerá naše denní aktivita spočívá jen v nutném obíhání povinností (škola, zaměstnání, úprk na MHD atd.), některé svaly, které by měly normálně plnit důležitou opěrnou funkci, ochabují. Následkem toho pak dochází k nerovnováze, která se projeví nesprávným postavením jednotlivých částí pohybového aparátu vůči sobě. No a pak už stačí skutečně málo – prochladnutí, nesprávný pohyb nebo třeba stres, na který naše svaly reflexně zareagují stažením a křečí, jež způsobí, že se těla obratlů vydají směrem k sobě. Vzniklý tlak je pak přenášen na meziobratlovou ploténku, a důsledkem toho může dojít k jejímu (lidově řečeno) vyhřeznutí.

A to není vše

Vyhřezlá ploténka není žádná legrace, to potvrdí asi každý, kdo si touto nepříjemností už někdy v životě prošel. Vyhřeznutím to navíc nekončí, ploténka totiž začne tlačit na přilehlý nerv, který je v důsledku toho nesprávně vyživován a bolí. Pokud se tak navíc děje dlouhodobě, nerv se poškodí. A aby toho nebylo málo, začnou se ve svalech kolem páteře v důsledku překrvení hromadit zplodiny látkové výměny, což pro nás znamená další bolest. Je tedy nutné si uvědomit, že dlouhodobým špatným přístupem ke zdraví naší páteře si zaděláváme na poškození meziobratlových kloubů, plotének a míšních nervů a z toho vyplývající opakované bolesti zad, které zvládnou ze života udělat skutečné peklo.

Jak bolesti zad předcházet?

Ve chvíli, kdy jsme si již nesprávným přístupem k naší páteři zadělali na problémy, pak je třeba myslet na to, abychom zvýšili práh bolesti. Ale pozor, tady už nebude fungovat klasický postup: vezmu si nějaké analgetikum a budu čekat, až to přejde. To není řešení. Pomoci nám v tuto chvíli může dlouhodobé užívání pravidelných a vysokých dávek trojkombinace vitaminu B (B1, B6 a B12). Ta obvykle zesiluje účinek léků proti bolesti, zkracuje čas potřebný k jejich užívání nebo umožňuje jejich užívání v nižší dávce. Tím také vitaminy skupiny B snižují riziko plynoucí z dlouhodobého užívání léků proti bolesti. Tyto vitaminy navíc zlepšují výživu nervů i svalů zad tím, že zasáhnou metabolismus utlačovaného nervu a svalu ovlivněním několika enzymů, upravují jejich výživu zlepšením zásobování krve a zrychlením odstraňování zplodin látkové výměny.

bolest zad

Dlouhodobé zanedbávání = dlouhodobá léčba

Nesmíme ale zapomínat na to, že pokud celkově nezměníme svůj životní styl, problémy se nám budou stále vracet. Proces regenerace poškozených nervových buněk je běh na dlouhou trať, ale dobře vyživované nervové buňky se lépe hojí, jsou silnější a jsou schopné déle odolávat poškození a vzniku bolesti, proto stojí za to vytrvat. A tak je důležité myslet na to, abychom kombinaci vysokých dávek vitaminů B1, B6 a B12 brali pravidelně a dlouhodobě. Navíc je dobré hlídat, abychom tyto vitaminy přijímali ve formě léku. V tom případě si totiž, na rozdíl od doplňků stravy, můžete být jisti, že mají skutečně léčebné nebo preventivní vlastnosti a obsah účinných látek je v nich garantován.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

pop-up

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.