Podpatky nepřítelem zad č. 1. Ano, nebo ne? | 02 února 2019

Většina žen ví nebo aspoň tuší, že nosit boty na vysokých podpatcích není zrovna to nejzdravější, co mohou pro své tělo udělat. Kdo by se ale chtěl vzdát elegantních bot a svůdné chůze?

Je fakt, že podpatky opticky prodlužují a zeštíhlují nohy, ale zároveň je třeba říct, že našemu tělu spíše škodí. Samozřejmě je zcela v pořádku, když si vyšší boty občas vezmete do divadla nebo na večírek. Pokud však podpatky nosíte příliš často, hrozí deformace páteře a bolesti kotníků, beder, kyčlí i kolenou. Časté nošení podpatků má totiž vliv na celkové držení těla. Zádové svaly jsou napnuté a přetěžují se klouby na nohách. Vazivový a svalový aparát je oslabován, dochází k přetížení příčné klenby, kvůli čemuž může vzniknout tzv. vbočený palec nebo zdeformované prsty.

Nepříjemné zdravotní důsledky

Hallux valgus neboli vbočený palec je velmi bolestivá záležitost, která často vede až k operaci. Nohy začnou kopírovat špičku lodičky a prsty vybočovat ze své přirozené osy. Nutno říct, že taková operace není nic příjemného: dochází při ní i na sekání kostí a následnému zpevnění šrouby. Počítat pak musíte s několikaměsíční rekonvalescencí, a ani tak nemáte jistotu, že se vám hallux nevrátí. Mezi další negativní důsledky nošení vysokých podpatků patří například rozvoj artrózy v kolenou či jejich otok.

Co hrozí dále? Třeba otlaky na prstech nebo častější zarůstání nehtů. Bolestivá a závažná je také prasklá achilovka. Kvůli vysokým podpatkům může totiž dojít ke zkrácení této šlachy.

Schválně, jak jste na tom s achilovkou? Zkuste malý test: sedněte si na bobek, a pokud vás zadní strana nohy táhne, vaše šlachy pravděpodobně nejsou úplně v pořádku. Milovnicím lodiček také častěji hrozí vyvrknutý kotník, který končí výronem a v horším případě i zlomeninou.

žena na podpatcích

Na podpatky pozor hlavně v těhotenství

Při chůzi je celá vaše váha přenášena na špičku nohy. Proto pokud jste těhotná nebo trpíte nadváhou, raději si vybírejte boty bez vysokých podpatků, jinak vám hrozí zdravotní problémy. V těhotenství se navíc vlivem hormonů mění elasticita vazů, takže jejich schopnost držet klenbu nohy je snížena.

Záda odnášejí špatný životní styl poměrně intenzivně. Nedostatek pohybu, dlouhé vysedávání u počítače, zírání do mobilu se skloněnou hlavou nebo právě například záliba v nošení vysokých podpatků, to vše páteři dnes a denně škodí. Je nutné si uvědomit, že v podstatě neustále „nutíte” svaly a klouby v páteři vyrovnávat nepřirozenou polohu těla, což často vede k mnoha zdravotním komplikacím.

Není podpatek jako podpatek

Pozor, pokud vám doporučujeme, abyste od vysokých podpatků upustili, rozhodně vás nenavádíme k tomu, chodit celé dny v placatých botách. Vždy je nutné dbát na to, aby měla obuv vhodně tvarovanou stélku, která noze během chůze i státní poskytuje dostatečnou oporu. A pokud se bez podpatků neobejdete, například v práci, pak sáhněte po takových lodičkách, které mají podpatky vysoké maximálně čtyři centimetry a v ideálním případě i široké, a tím pádem stabilní.

Pro krásu se musí trpět – vážně?

Na to, že byste měli pro krásu trpět, zapomeňte minimálně tehdy, když volíte vhodnou obuv na jakoukoliv událost. Nejlépe to můžeme vidět na příkladu plesové sezony – krásné róby, drahé šperky, vkusné kabelky a účesy od kadeřnic doprovázejí boty na tak vysokém podpatku a tak nevhodného střihu, že je nositelky po hodině tance zouvají a zbytek večírku dotančí bosé. A co si budeme povídat, celá paráda tím vezme okamžitě za své. Proto neváhejte investovat do kvalitní obuvi i pro speciální příležitosti, možná že ji využijete jen párkrát do roka, zato vám vydrží dlouhá léta, a navíc se ráno nebudete budit s oteklými chodidly plnými puchýřů, v horším případě s výronem kotníku nebo rovnou zlomeninou.

Rádce: jak vybrat vhodnou obuv?

Pokud jste po přečtení článku dospěli k rozhodnutí, že vám vysoké podpatky za zničená záda nestojí a že si raději pořídíte obuv, ve které se budete cítit jako v bavlnce, pak vám ve výběru určitě pomohou následující tipy:

  1. Pamatujte na to, že zdravá obuv by měla kopírovat pohyb lidské nohy. Měla by se měla ohýbat tam, kde lidské chodidlo, tedy si dejte pozor i na to, jestli má pružnou špičku.
  2. Správný střih boty kopíruje také tvar nohy, vyhněte se tedy špičatým a jinak nepřirozeně tvarovaným botám. Předejdete tak otlakům a puchýřům.
  3. Celé chodidlo potřebuje mít okolo sebe několik milimetrů prostoru, soustřeďte se tedy na to, ať nestojíte na samém okraji stélky.
  4. Bota musí dýchat, proto vybírejte takové materiály, které zajistí správnou prodyšnost.
  5. Podrážka by neměla být úplně hladká. Abyste měli jistotu, že vám to nikde nepodklouzne, vždy zkontrolujte, že vybrané boty mají alespoň minimální vzorek. A pozor, netýká se to jen zimní obuvi, uklouznout můžete klidně i na obyčejných dlaždičkách uprostřed léta.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.