Provozujte letní sporty bez bolesti | 18 června 2019

V létě láká pohyb pod širým nebem často i ty, kteří po zbytek roku sportují spíše rekreačně. Proto než sednete na kolo, půjdete si zaplavat nebo zaběhat, myslete na to, že si můžete i ublížit. Jaké jsou nejčastější chyby u oblíbených sportů a jak se jim vyvarovat?

Při běhání vylaďte techniku

Boty, ve kterých trénujete, jsou alfou a omegou pohodlného běhu a kroku. Některé vás dokážou zrychlit, jiné zase mohou zničit vaše kolena či klenbu. Nemáte-li navíc zvládnutou správnou techniku dýchání, nezapojujete tak všechny důležité svaly (včetně svalů krčních a zádových, které drží hlavu) a zvyšujete tím riziko zranění.

Zajděte proto raději do specializovaného obchodu a nechte si poradit. Pokud nevíte, jestli vám běh jako koníček vydrží, nemusíte hned investovat do té nejdražší obuvi. Hlavní je, aby vyrovnávala případné nedokonalosti v technice došlapu. Nepodceňujte ani techniku běhu – držte své tělo vzpřímeně s lehkým náklonem tam, kam chcete běžet a myslete i na své dýchání. Nadechujte se zhluboka nosem a vydechujte ústy.

Výběr kolečkových bruslí nepodceňte

Pokud s bruslením teprve začínáte a říkáte si, že na vaše začátečnické snažení bude zatím stačit nějaký levnější model, děláte chybu už na začátku. Snaha ušetřit vede k výběru nedostatečně pevných bot, které nezajistí správnou oporu a bruslení pro vás tak bude spíše trápení. Bota, která vám nesedí, může způsobovat odřeniny, otlaky, puchýře, bolesti klenby či chodidel. V takové brusli moc dlouho nevydržíte a jedině se tak budete těšit na to, až brusle sundáte. Vhodné nejsou ani brusle, které jsou vám větší nebo širší. Neposkytnou vaší noze dostatečnou oporu, během bruslení se tak nebudete mít o co opřít a budete akorát šmajdat. Investujte proto raději do kvalitního obutí a brusle si ještě v prodejně důkladně vyzkoušejte. Bota, která vám sedí by měla dobře obepínat nárt a jakmile se mírně opřete o vnější hranu koleček, měli byste cítit znatelnou oporu. Zkontrolujte si i patu, která by měla být v brusli dobře usazená a neměla by se v brusli pohybovat do stran, ani se zvedat. To zajistí správně vybraný tvar brusle, ale především dobře provedené polstrování v oblasti kotníku, které patu uzamkne, kotník obepne a zajistí tak správnou pozici.

Při plavání držte hlavu

Plavání je vhodné pro každého, od profesionálních sportovců až po ty, kteří se sportem začínají. Mezi nejoblíbenější a nejrozšířenější styl plavání patří bezpochyby prsa. Nezdá se to, ale právě tento styl je poměrně náročný na koordinaci pohybů, správná technika je proto základ. Častou chybou, která se nám při plavání prsou stává je to, že jedna noha jde rychleji než druhá a chybujeme i při záběru rukama.

Při plavání prsou by se obě nohy měly odrážet současně. Správný záběr vychází z kolenou, které ovšem nekrčíme pod břicho či do stran. Soustředíme se i na paže – ty by měly provádět tempo jen po prsa a neměli bychom je směrovat doširoka, ale šikmo dolů. Dalším základním pravidlem správného plavání je mít hlavu v neutrální poloze, ani předkloněnou, ani zakloněnou. Takže ano, pokud chcete plavat prsa správně, váš makeup nebo účes to pravděpodobně nevydrží.

Vzhůru na kolo

Jízda na kole patří k nejoblíbenějším sportům vůbec. Základem je správná technika, jinak to několik následujících dní také může pěkně bolet. Na kole totiž vše začíná u správného posedu a velmi záleží i na pozici řidítek.

Jednoduše lze říci, že bychom nikdy neměli být nad řidítky příliš skloněni a mít sedlo ve vysoké poloze. V důsledku špatné pozice pak vzniká bolest nejen v zádech, ale také v lýtkách, chodidlech či podkolení. Bolesti nám mohou způsobit i nárazy do zadní části těla či rukou od nerovností na cestách. Řešením je úprava sedadla, změna nastavení posedu či přímo některých komponentů na kole. Pokud se vám sedí nepohodlně i po přenastavení kola, hrbíte se nebo vás při jízdě táhne v zádech, zkuste raději celé kolo vyměnit za jiný model.

Jděte si pro radu

Obecně platí, že pokud se chcete nějakému sportu začít věnovat a zároveň máte problém se zády, určitě se nejdříve poraďte se svým lékařem. Ten vám pomůže s posouzením, jestli je vybraný sport pro vás vhodný, či nikoli, případně vám doporučí nějaký podobný, ale pro vás vhodnější. K lékaři byste každopádně měli zajít i v případě, že zrovna o žádném novém sportu nepřemýšlíte, ale záda vás již nějakou dobu trápí. Zkusit zatočit s bolestí zad samozřejmě můžete i sami – tím, že upravíte svůj životní styl, který se zdravými zády úzce souvisí. Nezapomínejte ani na pravidelný přísun vitaminů B1, B6 a B12  (najdete je například ve volně prodejném léku milgamma®N cps*), které se starají o výživu nervů zad.

*milgamma®N cps je lék na vnitřní použití. Pečlivě si přečtěte příbalovou informaci. O použití léku se poraďte s lékařem nebo lékárníkem

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget