Se zvyšujícími se teplotami si dejte pozor na ofouknutí | 24 května 2019

Jaro přináší spoustu možností! Můžeme pobývat venku jen v tenkém svetru nebo lehké bundě, dát si první kávu nebo jedno orosené na venkovní zahrádce. Nebo třeba užít si první grilovačku se svými blízkými či začít probouzet zahradu ze zimního spánku. Euforie z jarního počasí nás doslova svádí k nošení krátkých rukávů. Počasí ale nepodceňujte – velmi snadno můžete prochladnout a odnést to mohou i vaše záda.

Jarní počasí je nevyzpytatelné a nikdy pořádně nevíme, jak bude. Ráno může být teplota jen něco málo nad nulou, odpoledne přitom může i směle konkurovat letním vedrům. Není proto snadné se ráno obléci tak, aby nám přes den nebyla zima a odpoledne jsme se nepotili pod svetrem a teplou bundou.

Nejjednodušší je proto oblečení vrstvit, abyste s každým oteplením během dne mohli něco odložit. S málo oblečením totiž můžete prochladnout, s příliš mnoha vrstvami se zase zpotíte a následným ofouknutím nastydnete, přičemž oboje vede k prochladnutým svalům či kloubům. Těm pak hrozí náhlé strnutí v určité části páteře a s tím spojené horší prokrvení. Tato nepříjemná situace může vyústit až v akutní bolest zad. Stažené svaly totiž dráždí nervová zakončení a výsledkem je úporná a ostrá bolest zad, která vás navíc omezuje v pohybu. I jednoduchý předklon, úklon či otočení pro vás pak je nepříjemným  problémem.

Co dělat, když vás záda chytnou?

Ať už vás záda začala bolet při práci na zahradě, během jarního úklidu, nebo právě v důsledku ofouknutí, nečekejte, až bolest ustoupí. Zkuste se na chvíli nepřepínat a nalaďte se na klidový režim. Ten je rozhodující, tělo totiž potřebuje klid a prostor na autoreparační proces. Nesnažte se blokádu a bolest za každou cenu rozhýbat – tím si můžete ublížit. Mnohem důležitější je danou oblast nenamáhat, konzumovat dostatek tekutin a k tišení bolesti využít i analgetika. Bolest pak většinou odezní. Pokud se však úleva dostaví pouze na chvíli, prášky na bolest ani klidový režim už nezabírají, je důležité nic nezanedbat a raději navštívit lékaře. Bolest totiž může přejít i do chronického stadia, a dokonce hrozí, že se jí pak už jen tak nezbavíte.

Žena podpírá svého muže, kterého bolí záda

Hlavně v teple

Možné jste slyšeli, že při akutních bolestech zad může ulevit horká sprcha a opatrné protahování či lázeň s rozmarýnovým extraktem. To raději nezkoušejte, problémy se tím mohou naopak zhoršit. Mokré teplo sice přináší krátkodobou úlevu, ale poté, co vylezete z teplé vody, se svaly mohou opět stáhnout. Blokáda a s ní i bolest se tak mohou ještě zhoršit. Mnohem lepší variantou je suché teplo, které zaručí pomalé povolování strnulých a stažených svalů, díky čemuž akutní blokáda postupně odezní. Vyzkoušet můžete například otrubový polštářek, elektrickou dečku nebo kožený pás známý jako kočka. Nelamte si hlavu, pokud nic z toho doma nemáte. Dobře vám poslouží i složený v mikrovlnce nebo na topení nahřátý ručník či nahřívací lahev. Suché teplo přikládejte několikrát denně na bolavé místo a léčbu můžete doplnit také užíváním nesteroidních antirevmatik (např. ibuprofen) v kombinaci s vitaminy skupony B, které najdete v léku milgamma® N cps. Ten vyživuje a regeneruje poškozené nervy, a pomáhá tak léčit samotnou příčinu bolestí zad, která je způsobená zánětlivým nebo mechanickým poškozením*.

Pozor si dejte i na klimatizaci

Akutní bolesti nejsou typické jen pro jarní a podzimní počasí, kdy se můžete snadno nachladit. Ústřely v oblasti páteře vás mohou potrápit i v létě. Kvůli klimatizacím v autech či kancelářích je náš organismus neustále vystaven velkým teplotním změnám. Svaly pohybového aparátu tak každou chvíli zažívají teplotní šok z přechodu z horkého prostředí do chladného a stáhnou se. Stačí pak jeden rychlý pohyb, a strnutí svalstva je na světě. Pozor si proto dejte i na delší pohyb v klimatizovaných místnostech, vaše záda tam mohou prochladnout velmi snadno.    

milgamma®N cps je lék na vnitřní použití. Pečlivě si přečtěte příbalovou informaci. O použití léku se poraďte s lékařem nebo lékárníkem.

* bolest zad způsobená zánětlivým nebo mechanickým poškozením (radikulární syndrom) periferních nervů a kořenů.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.