„Pojď mi prokřupnout záda.“ Na tuto větu byste měli rychle zapomenout | 06 září 2019

Prosedíte celý den za počítačem nebo vás bolí krční páteř z toho, jak často nosíte těžkou kabelku? A tak se různě kroutíte a protahujete, dokud neuslyšíte křupnutí, které vám aspoň na chvíli uleví od bolesti. Pokud to děláte často, můžete si spíš ublížit než pomoci. Zkuste to raději jinak. Poradíme vám, jak na to. 

Čas od času to nevadí, ale pamatujte na to, že křupnutí vám přinese jen krátkodobou úlevu. Problém s bolestí neřeší, a záda si tím nevyléčíte už vůbec. Naopak vás mohou začít bolet ještě víc. Pokud se dokonce snažíte křupnutí vyvolat silou, můžete si přivodit zranění, jako je natažení svalu či natržení vazu, případně si zablokovat krční páteř. A pozor, pokud po křupnutí v zádech cítíte bolest, mravenčení, ztuhlost či se hůř pohybujete, jsou to signály, že byste měli co nejdříve navštívit odborníka. 

Rozhodně se nikdy nenechávejte „narovnat“ někým jiným. Na internetu sice koluje spousta návodů, jak na to, ale vy to raději nezkoušejte! Pokud totiž dotyčný není odborník, může vám snadno nechtěně (a přitom vážně) ublížit. S násilným napravováním se navíc už dnes nesetkáte ani u lékaře. Odborníci častěji doporučují postupnou mobilizaci, která krok po kroku uvede kloub do správné polohy. Toto řešení je pro tělo mnohem šetrnější, a navíc eliminuje nebezpečí trvalého poškození. 

Dechová cvičení zpevní svalstvo 

Pokud často hledáte úlevu v křupání, zkuste se raději zaměřit na pomalé protahování a správné dýchání. Lehněte si na záda, pokrčte nohy a uvolněte se. Dlaně si položte na břicho a mírně roztáhněte prsty, tak budete moci lépe vnímat svůj dech. Při nádechu se pokuste roztáhnout hrudník do stran, aby šla vaše žebra co nejvíce od sebe. Tím si protáhnete mezižeberní svaly. Při výdechu si představte, že jdou žebra zase zpátky k sobě a vytvářejí jakýsi korzet. Poznáte to i podle pohybu dlaní, které jsou u sebe. Cílem je vydechnout a vytlačit všechen vzduch směrem dolů, do oblasti beder a spodní části břicha. Pokud budete cvik provádět správně, s každým výdechem se vám zpevní břišní svalstvo.

masáž proti bolesti zad

Masáž uleví od bolesti 

Určitě nám dáte za pravdu, že jeden z nejpříjemnějších způsobů, jak od bolesti zad ulevit, je masáž. Ale i tady si musíte dát pozor. Při volbě maséra proto postupujte obezřetně. Zkontrolujte si, zda má příslušné certifikáty, a všímejte si i toho, kde je získal. Pokud si chcete být jistí, navštivte raději nějaké lékařské zařízení nebo si nechte poradit přímo od svého lékaře či fyzioterapeuta. Pokud vás trápí dlouhodobé bolesti, nezapomeňte to masérovi sdělit. Stejně tak nechoďte na masáž, pokud se necítíte ve formě nebo jste nemocní. Zkusit zatočit s bolestí zad samozřejmě můžete i sami – tak, že změníte svůj životní styl, který se zdravými zády úzce souvisí. Nezapomínejte na pravidelný přísun vitaminů B1, B6 a B12  (najdete je například ve volně prodejném léku milgamma® N cps*), které se starají o výživu nervů zad. Kombinace pravidelných a vysokých dávek vitaminů skupiny B zlepšuje metabolismus a regeneraci periferních nervových vláken, a navíc díky svému protibolestivému účinku uvolňuje reflexní křeč svalstva.

*Lék na vnitřní použití. Pečlivě si přečtěte příbalovou informaci. O použití léku se poraďte s lékařem nebo lékárníkem.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget