3 tipy, jak přežít změnu času ve zdraví | 23 března 2019

Každý rok se poslední neděli v březnu mění čas. Z druhé hodiny ranní je rázem třetí, a my tak přijdeme o hodinu spánku. Zhruba desetinu Čechů kvůli změně času dočasně trápí větší únava a kardiovaskulární, zažívací, nebo dokonce psychické obtíže. Co dělat, abyste minimalizovali negativní dopady změny času na vaše tělo i mysl?

Pravidlo číslo jedna: Vyspěte se dorůžova

To, co lidem na změně času vadí nejvíc, je fakt, že se vyspí o hodinu méně. Jenže jako u většiny věcí i zde platí, že důležitá je kvalita, ne kvantita. A co udělat pro kvalitní spánek? Začněte koupí kvalitního roštu, matrace a polštáře. To je svatá trojice zdravého spánku. Nemusí jít o investici v řádu desetitisíců, ale je dobré věnovat trochu času průzkumu a nechat si poradit. Uvidíte, že vám zejména záda za tuto investici poděkují. Dále je dobré chodit do postele každý den zhruba ve stejnou hodinu – pak už bude vaše tělo připraveno na odpočinek. A v neposlední řadě doporučujeme hodinu před spaním nekoukat na televizi, do počítače ani do mobilu a raději si třeba číst. Samozřejmostí je dostatečné vyvětrání ložnice a střídmé topení.

Vychutnejte si ráno

Bojíte se změny času? Zbytečné nervování vám možná uškodí víc než sám posun času. Psychická pohoda je nesmírně důležitá pro náš celkový stav, tak na ní nezapomeňte pracovat. Neberte změnu času jako problém, zkuste ji vnímat jako příležitost. Ze soboty na neděli sice přijdete o hodinu spánku, ale to neznamená, že si nemůžete ráno užít. Naplánujte si s rodinou společnou snídani a udělejte si hezké dopoledne. Vyvážená snídaně má blahodárný vliv nejen na psychiku, ale i vaše tělo. Posnídejte ideálně do hodiny po probuzení a volte snídani s dostatkem sacharidů a bílkovin. Například vločky s jogurtem a ovocem nebo míchaná vajíčka s pečivem a trochou zeleniny. Snídani doplňte čajem, vodou a třeba i stoprocentním džusem. Uvidíte, že po takové snídani si na změnu času ani nevzpomenete.

Společná rodinná večeře

Připravte svůj organismus na změnu

Pokud víte, že na vás změna času mívá negativní vliv, připravte se na ni dopředu. Postupně si nastavujte budík na dřívější zazvonění. Částečně tak svůj organismus přivyknete na brzké vstávání.

Dbejte na vhodnou životosprávu:

  • pár dní před změnou času se vyhněte alkoholu
  • zapomeňte na ponocování
  • alespoň pár dní před změnou se vyhýbejte tučným jídlům
  • nezapomeňte přidat trochu na pohybu, vhodná je zejména procházka na čerstvém vzduchu

Každá, byť sebemenší změna k lepšímu se počítá.

Doufáme, že jsme vás našimi tipy alespoň trochu inspirovali k tomu, jak bojovat s dopady změny času. Přejeme vám, ať se na vás zavedení letního času podepíše co nejméně a jemu navzdory si užijete jaro plnými doušky.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.