Menopauza a bolesti zad spolu souvisí víc, než se může zdát | 16 března 2019

Menopauza je životní etapa, během níž u se u ženy snižuje činnost vaječníků a tvorba hormonů a končí období plodnosti. To s sebou nese několik nepříjemných zdravotních projevů včetně vyššího rizika vzniku bolesti zad. Negativní dopady „přechodu“ se ale dají zmírnit. Jen je potřeba vědět, jak na ně.

Problémy se spánkem

S menopauzou je často spojena nespavost, která může často souviset i s psychickými změnami. Přece jen pro žádnou ženu není úplně snadné vstřebat fakt, že se přesouvá z plodného období do stáří. Zároveň mívá žena menší chuť na sex, což se může neblaze odrazit v partnerském vztahu a samozřejmě i na psychice. Nedostatečný spánek má pak negativní dopad nejen opět na psychiku, ale i na tělo. Málo odpočinku a převalování se v posteli má za následek špatnou regeneraci a samozřejmě i vyšší riziko vzniku bolesti zad.

Co s tím?

Zaměřte se na spánek! Pořiďte si kvalitní matraci, rošt a polštář. Tato investice se opravdu vyplatí, protože na špatné matraci se vaše problémy se spánkem samy nespraví. Před spaním se vyhněte televizi a počítači a radši si dejte teplou koupel nebo si čtěte. A jsou tu i další pomocníci pro lepší spaní: meduňkový čaj, levandulové tělové mléko, vyvětrání ložnice nebo třeba čisté a voňavé povlečení. Za zmínku určitě stojí i to, čas od času vyměnit pohodlné tepláky a triko ze hezkou noční košilku, ve které se budete cítit víc žensky a sexy.

Nebezpečí osteoporózy

Estrogen je ženský pohlavní hormon, který zajišťuje novotvorbu kostní tkáně a stará se o to, aby tkáň neřídla či nemizela. Během klimakteria tělo dramaticky sníží produkci tohoto hormonu, což má za následek osteoporózu, takzvané řídnutí kostí. Kosti se stávají křehčími a náchylnějšími ke zlomeninám. Typické pro toto onemocnění jsou zlomeniny předloktí, kyčelního kloubu a obratlů. Právě poslední jmenované způsobuje silné bolesti zad – a přitom si postižený ani nemusí být nějaké zlomeniny vědom. Dvě třetiny zlomenin obratlů jsou diagnostikovány až na vyšetřeních, která byla indikována z jiného důvodu.

Co s tím?

Pro prevenci i zmírnění projevů osteoporózy se doporučuje dostatek pohybu, který stimuluje tvorbu kostí, a mírné slunění za účelem získání vitaminu D, jenž pozitivně působí na kosti. Vhodné je také pravidelně konzumovat doplňky stravy s hydrolyzovaným kolagenem. Ten naše tělo na rozdíl od obyčejného kolagenu dokáže vstřebat a využít ho k výživě kloubů a kostí. Hydrolyzovaný kolagen získáte například i z domácího sulcu, ovšem aby to mělo smysl, museli byste denně vyvařit přes dvě kila vepřových nožiček. Proto doporučujeme pohodlnější variantu užívání – český preparát Calcidrink vyvinutý známým revmatologem profesorem Adamem přímo pro potřeby žen v klimakteriu.

Žena trpí bolestí spodní části zad a opírá se proto o opěradlo gauče při vstávání

Zvýšená zátěž zad

Když je člověk mladý, tělo se dokáže poprat s nedostatkem pohybu, sem tam nevhodnou stravou nebo sedavým způsobem života. Bohužel klimakterium naznačuje, že už to tak snadno nepůjde a pro svoje tělo budete muset něco udělat i vy. Ať už tedy trávíte dny v kancelářské židli nebo naopak pořád někde lítáte, zaměřte se na to, abyste u toho správně seděli či stáli a hlavně se nepřetěžovali. Jinak si koledujete o bolesti zad. Nervové buňky totiž s postupujícím věkem ztrácejí schopnost odolávat poškození a vzniku bolesti.

Co s tím?

Dbejte na správný postoj, posed a veškeré aktivity vykonávejte s mírou. Teď opravdu není namístě trhat rekordy. A pokud již veškerá prevence selhala a bolest zad je tu, pak je mimo jiné nutné myslet na správnou výživu nervů v oblasti páteře. Tu můžete podpořit také vhodnými léky, jakým je například milgamma N cps. Ten obsahuje dostatečně vysoké dávky vitaminů skupiny B (B1, B6, B12), jejichž dlouhodobé užívání přispívá k lepší výživě a regeneraci nervů. Ty jsou pak odolnější vůči poškození a vzniku bolesti.

Přibývající váha

S přibývajícím věkem a hormonálními změnami se mění i způsob ukládání tuku v těle. Po menopauze u většiny žen přibývá kosterního i viscerálního tuku, tedy tuku obalujícího orgány. Většina žen tudíž zaznamená, že se jim tukové polštáře tvoří daleko snadněji a na nových místech. Vyšší tělesná váha přitom znamená i zvyšující se zátěž na kostru včetně páteře. I tento projev menopauzy tedy může přispívat k bolestem zad.

Co s tím?

Bojovat s váhou se dá jediným způsobem – buď přidáte pohyb, nebo pohlídáte energetický příjem. Ideální je samozřejmě obě cesty kombinovat. Nemusíte jít do extrému, i malá změna pomůže. Dbejte na to, abyste dostatečně chodili – v dnešní době má řada chytrých telefonů zabudovaný krokoměr, který vám ukáže, kolik jste toho za den ušli; hlídejte si, ať je to nejméně deset tisíc kroků. A co se jídla týče, stačí vyměnit (alespoň občas) zpracované potraviny za čerstvé a dávat si víc pozor na to, co jíte.

Menopauza nikdy nebude období, na které by se člověk těšil, nemá ale cenu jej brát zbytečně tragicky. Je to zkrátka životní etapa, ve které žena musí věnovat zvýšenou pozornost svému životnímu stylu.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.