5 neobvyklých příčin bolestí zad | 11 května 2019

V nějakém bodě života začnou bohužel záda trápit skoro každého. Na vině může být mnoho nejrůznějších faktorů – od špatné životosprávy přes úraz až po vrozené vady. Dnes už asi každý tuší, že by se neměl hrbit, nosit těžkou kabelku na rameni nebo proběhat celý den na příliš vysokých podpatcích. Mimo tyto notoricky známé důvody bolesti zad však existuje i celá řada takových, o kterých se příliš nemluví. Ty možná nejsou tak obvyklé, ale to rozhodně neznamená, že nezvládnou nadělat pořádnou paseku. Které to jsou?

Žlučové kameny

Žlučové kameny jsou tvrzené usazeniny trávicí tekutiny, které se někdy mohou vytvořit ve žlučníku. To je malý orgán ve tvaru hrušky na pravé straně břicha umístěný těsně pod játry. Drží trávicí tekutinu (žluč), jež se uvolňuje do tenkého střeva. Žlučové kameny o sobě nemusejí dlouhou dobu vůbec dávat vědět. Pokud se však hnou a usadí v kanálu, způsobí zde zablokování a začnou se nepříjemně hlásit o slovo. Mimo jiné bolestí zad mezi lopatkami nebo bolestí v pravém rameni.

Stres

Dlouhodobý stres a úzkost celkovému zdravotnímu stavu rozhodně neprospívají. Navíc kvůli nim začínají časem trpět i záda, která reagují na celkové napětí, v němž se tělo dlouhodobě nachází. Proto nepodceňujte pravidelnou psychickou hygienu. Vyčleňte si každý den chvíli jen pro sebe, i kdyby to mělo být jen pět minut těsně předtím, než jdete spát (nebo těsně poté, co jste se vzbudili). Sedněte si na kraj postele, narovnejte záda, zavřete oči, ruce položte volně podél těla a nechte chvíli myšlenky jen tak plynout. Snažte se s každým výdechem jedné z myšlenek zbavit a pokračujte tak dlouho, dokud nebudete mít v hlavě úplné ticho.

Zdánlivě obyčejný náraz

Někdy se může stát, že ramenem omylem zavadíte o rám dveří, srazíte se s jinou osobou na ulici nebo do vás naběhne hrající si pes. V drtivé většině případů byste si na to druhý den už ani nevzpomněli, kdyby vás ale najednou nezačala bolet záda. Někdy se totiž může stát, že si blokádu způsobíte třeba i zcela malým nárazem. Ta na tento pohyb začnou po několika hodinách nebo klidně i po několika dnech reagovat, a to bolestí.

mladá žena trpí bolestí způsobenou menstruační křečí

Premenstruační syndrom

V období jednoho až dvou týdnů před menstruací se až u 70 % žen objevuje premenstruační syndrom. Symptomy se často liší, nejčastěji ale jde například o nadměrnou tvorbu akné, citlivá prsa, nadýmání, pocit únavy, podrážděnost a změny nálady. V krvi se začnou množit prostaglandiny, což je skupina hormonů, které mají na svědomí menstruační křeče. Těžké kontrakce z těchto křečí pak mohou vést až k silné bolesti spodní části zad, kam vystřeluje bolest z břicha.

Dlouhodobé užívání některých léků

Některé léky (například kortikosteroidy) při dlouhodobém užívání oslabují kosti odbouráváním prospěšných látek. Toto oslabení má za následek křehnutí a větší náchylnost ke vzniku bolesti či přímo úrazu. Pokud vás tedy trápí bolesti zad, a navíc jste dlouhodobými uživateli nějakého léku, je určitě namístě poradit se se svým lékařem o doplnění léčby léky, jež pomohou kostem potřebné látky doplnit.

Pokud patříte mezi ty, které bolesti zad trápí dlouhodobě a opakovaně, je určitě třeba aktivně zakročit. Začněte s pravidelným pohybem a dopřávejte svému tělu pravidelnou a vysokou dávku kombinací vitaminů B1, B6 a B12, které mají podpůrný analgetický efekt a urychlují hojení poškozených nervových vláken. Přímo podpoří metabolismus „utlačovaného“ nervu a svalu ovlivněním několika enzymů. Upravují jejich výživu zlepšením zásobování krve, a tím například urychlují odstraňování zplodin látkové výměny. Kombinace vitaminů zlepšuje metabolismus a regeneraci periferních nervových vláken a díky protibolestivému účinku uvolňuje i reflexní křeč svalstva.

Regenerace poškozených nervových vláken je dlouhodobý proces, avšak dobře vyživované nervové buňky se lépe hojí, jsou silnější a jsou schopné déle odolávat poškození a vzniku bolesti. Pro dosažení potřebného efektu je nutné užívat tyto vitaminy ve vysokých dávkách – vitamin B1 a B6 v denní dávce 120–270 mg a vitamin B12 v dávce do 1 mg. Právě takto vysoké dávky pacientovi zabezpečí jen léky, které vitaminy skupiny B obsahují. Pouhé výživové doplňky tedy v žádném případě nestačí.

 

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.