Když si toho člověk naloží na bedra příliš, vymstí se mu to! | 08 března 2019

Jestliže pociťujete bolesti v oblasti bederní páteře a kříže, je tento článek určený právě vám. Řekneme vám, co je nejčastěji způsobuje, ale hlavně co dělat, abyste se jich zbavili.

Příčina? Přetěžování

Bolesti ve spodní části zad jsou v dnešní době velmi častý problém. Na vině je málo pohybu, sedavý životní styl, nevhodné držení těla a v neposlední řadě přetěžování. Oblast beder zásadně souvisí s oblastmi pánve a kyčelního kloubu. Jakmile nevhodně zatěžujeme (případně přetěžujeme) některou z těchto oblastí, neblaze se to projeví i na těch dalších.

Tipy, jak se zbavit bolesti v oblasti beder

Každý z nás je jiný, proto neexistuje jedna univerzální rada pro všechny, která bude vždy zaručeně fungovat. Doporučení přímo na míru vašemu zdravotnímu stavu vám dá jen váš lékař, nicméně několik obecných tipů a triků, jak si ulevit od bolesti bederní části zad, můžete vyzkoušet hned.

Rehabilitace u lékaře

Návštěva lékaře by měla být to první, co při bolestech zad podniknete. Jedině odborník při osobní návštěvě dokáže určit příčinu vašich bolestí a také doporučí konkrétní kroky pro jejich odstranění či alespoň zmírnění. Většinou jde o doporučení týkající se cvičení, správného postoje a v některých případech i léků.

Tip: Připravte se na návštěvu k lékaři a na internetu si vyhledejte informace o nejčastějších pohybových léčebných metodách: SM systém, McKenzie metoda, Pět tibeťanů, metodu DNS (dynamická neuromuskulární stabilizace), kterou u nás proslavil profesor Kolář nebo třeba i klasické pilates. Třeba vám některé ze cvičení bude sympatičtější než ta ostatní a můžete se na něj lékaře zeptat.

Cvičení doma

Lidé často argumentují tím, že cvičení doma může přinést víc škody než užitku, pokud se neprovádí správně. To je sice pravda, nicméně pravidelnost ve cvičení je pro úspěch léčby zásadní – a málokdo má čas a peníze chodit každý den na rehabilitaci. Konkrétní cviky vám opět doporučí lékař nebo odborný terapeut. Zkuste například terapeuta vyškoleného v McKenzieho metodě. Tato metoda je totiž založená na tom, že vám školený lektor ukáže, co a jak cvičit, a vy už pak cviky provádíte doma sami. Více o této metodě jsme psali v jednom z předchozích článků.

Tip: I na YouTube najdete videa, kde jsou ukázány protahovací cviky na úlevu od bolesti v oblasti beder. Hledejte „Stretch lower back pain relief“. Ale pozor – nepouštějte se do cviků, pokud nemáte jistotu, že je provádíte správně. Proto je dobré cvičit před zrcadlem a kontrolovat se, v ideálním případě konkrétní cviky konzultovat s lékařem.

Správný postoj i posed

Jestli chcete zdravá záda bez bolesti, vyplatí se investovat čas a úsilí a naučit se správně stát a sedět. Na obrázcích níže vidíte, jak na to. Vhodný postoj zahrnuje rovná záda, lehce podsazenou pánev a částečně vypnutou hruď. Při sezení dbejte na to, abyste nebyli „zapadlí“ do židle. Snažte se vždycky natlačit bedra na opěradlo. Při delším sezení, například v práci, doporučujeme ergonomickou židli, případně další pomůcky, jako je podnožka nebo ergonomická podložka pod záda.

Vhodná životospráva

Jistě jste tušili, že i životospráva hraje u bolestí zad roli. A je to tak. Samozřejmostí by měla být pestrá strava s minimem zpracovaných potravin, střídmá či ideálně vůbec žádná konzumace alkoholu a dostatečný příjem vody a neslazených čajů. Za bolesti jsou zodpovědné poškozené nervy v oblasti páteře – a o ty je potřeba se starat. Tyto nervy potřebují vysoké dávky vitaminů skupiny B, které ale bohužel nemáte šanci ze stravy získat a najdete je pouze v lécích. Například lék milgamma N cps obsahuje dostatečné množství vitaminů B1, B6 a B12, které mají podpůrný analgetický efekt a urychlují hojení poškozených nervových vláken. Přímo podpoří metabolismus „utlačovaného“ nervu a svalu ovlivněním několika enzymů. Upravují jejich výživu zlepšením zásobování krve, a tím například urychlují odstraňování zplodin látkové výměny. Kombinace vitaminů zlepšuje metabolismus a regeneraci periferních nervových vláken a díky svému protibolestivému účinku uvolňuje i reflexní křeč svalstva.

Způsobů, jak se zbavit bolestí zad, je víc – bohužel však nelze zaručit, že pomůžou právě vám. Cesta k zádům bez bolesti je dlouhodobá záležitost a většinou je potřeba kombinovat několik z výše uvedených způsobů. Věřte ale, že jakákoliv snaha se počítá. Čas i úsilí, které investujete do svých zad, se vám vždycky vrátí.

90denní výzva

Stáhněte si ebook s 90 dny aktivit pro zdravá záda.

Stáhnout

Sledujte nás na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Na této stránce používáme analytické nástroje

Z důvodu vyhodnocování kvality obsahu a jeho dalšího šíření na této stránce používámé analytické nástroje služeb Google a Facebook. Prosíme tedo a váš souhlas s jejich užíváním. Úplné znení podmínek sběru údajů.